valasz.hu/itthon/gyogyszer-amivel-halalos-betegge-tehetjuk-sajat-gyermekunket-113556

http://valasz.hu/itthon/gyogyszer-amivel-halalos-betegge-tehetjuk-sajat-gyermekunket-113556

KÁOSZ BUDAPESTEN

/ 2006.08.03., csütörtök 17:17 /

Tizennyolc üzemzavar, kidőlt tartóoszlop, letört áramszedők, megereszkedett felső vezeték, átkozódó utasok - talán már Demszky Gábor sem büszke a 40 milliárd forintért beszerzett új nagykörúti villamosokra.



A 4-es metró négy év szocialista-szabad demokrata kormányzás után továbbra is messze van a befejezéstől, így Demszky Gábor főpolgármester kevés látványos sikerrel dicsekedhet - az intenzív reklámkampánnyal népszerűsített nagykörúti villamos lett volna az egyik. A július eleji átadás után a Nagykörút néhány napon belül használhatatlanná vált az új Combinók által okozott üzemzavarok miatt. Törtek a vezetékek, mindennap leállt a forgalom bizonyos szakaszokon, kidőlt az egyik szétrozsdált tartóoszlop a Margit hídon. A kánikula beköszöntével a pesti oldalon 10 km/órás sebességkorlátozást vezettek be, a Wesselényi utca környékén alig 5 km/órával mehetett a "XXI. századi" villamos. A csőd egybeesett a 2-es metró felújításával, így a BKV-nak nem maradt elég busza, amit villamospótlóként forgalomba állíthatott volna. Ezzel párhuzamosan 172 helyen folyt útfelújítás a városban, szintén a választások előtti hónapokra időzítve.

Bár a főpolgármester által elrendelt vizsgálat még nem zárult le, a tragikomédia okai nyilvánvalóak. Az 1994-ben lezajlott első nagykörúti felújítás során takarékossági okokból nem cserélték ki a földkábelt az úttest alatt, így most újabb két légkábelt kellett kihúzni a nagyobb energiaigényű Combinók számára. Csakhogy a meglévő, öreg tartószerkezetek nem bírják el az új kábelek súlyát. A tervező hiába írta elő a cseréjüket, a BKV-nak szakaszonként alig négy hete volt a munkára, így kitalálták, hogy a pályát július elején félkész állapotban átadják, a munkát meg októberig éjjeli műszakban befejezik.

A szétrozsdásodott tartóoszlop egy ilyen éjszakai munkálat során dőlt ki a Margit hídon, a BKV szerint "terheléspróba" közben. Valószínűbb, hogy egyszerűen az új vezeték súlyától tört ki az oszlop, mivel a hidat nem zárták le munka közben a forgalom elől. Senki nem tudja, mennyi többletköltséget okoztak az üzemzavarok, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szakértője óvatosan néhány százmillió forintra becsüli a károkat.

VILLAMOSBULI

A tíz éve tervezett villamoscserét az első perctől viták övezték. Már a legdrágább pályázati ajánlatot benyújtó Siemens győzelmét is sokan kifogásolták; nem ok nélkül, hiszen kiderült, a Combinók szerkezeti hibái miatt a cég Európa-szerte több száz városban kénytelen volt kicserélni a járműveket. Budapestnek erre hivatkozva sikerült lealkudnia az árból hatmilliárd forintot.

Demszky csapata látványos reklámkampányba kezdett: márciusban villamosbulit szerveztek a Moszkva téren, májusban a politikus a felújított villamospálya átadásán közölte: "Budapest lendületben van", július elsején pedig saját kezűleg állította forgalomba az első Combinót. A szabad demokrata városvezető választási kampánya központi elemévé tette az új villamost. Egy-két hónappal ezelőtti nyilatkozatai a történtek fényében már-már mókásnak tűnnek: úgy vélte, az új Siemens-Combino villamos a XXI. századi kényelmes, tiszta tömegközlekedés jelképe, s aki ezzel utazik, érezheti majd, hogy "a tömegközlekedés nem a szegénység jelképe".

Az egyre gyakoribbá váló üzemzavarok láttán Demszky a veszélyt érezve kihátrált a BKV mögül, és sorra jelentek meg a cég felelősségét firtató, egyre dühösebb nyilatkozatai. A főpolgármester megpróbálta egyszerű városlakónak álcázni magát, aki együtt szidja a többiekkel a tömegközlekedést. Végül vizsgálatot rendelt el, és áttolta a felelősséget Aba Botondra, aki "legfeljebb márciusig" maradhat a cég élén, ám ha a budapesti szocialisták hajlandók előbb feláldozni, már egy-két hónapon belül megbukhat egy "független vizsgálat" eredményeként. Aba Botond szeptemberre időzített nyilvános vesszőfutása szemlátomást az önkormányzati kampány hangsúlyos motívuma lesz.

"EZ NEM FEJLESZTÉS"

A Combino-ügy igazi jelentőségét az adja, hogy rávilágít, milyen állapotban van a főváros legfontosabb saját tulajdonban lévő cége, a BKV. A Medgyessy-kormány által két éve konszolidált társaság azóta újabb 60 milliárd forint adósságot halmozott fel, amit az államnak nemsokára ki kell fizetnie. A cég működésére és beruházásaira az ellenzéknek alig van rálátása. "A BKV-nál szinte teljesen hiányzik az ellenzéki kontroll. A menedzsment a jelenlegi kormánypártokhoz kötődő emberekből áll, a felügyelőbizottsági tagok között egyetlen fideszes van" - mondta lapunknak Kupper András. A Fidesz budapesti frakcióvezetője szerint ugyanez a helyzet a többi fővárosi cég, például az utak kezeléséért felelős Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. esetében, a nagyberuházások lebonyolítására létrehozott társaságoknál, mint a 4-es metrót építő DBR Metró Projekt vagy a csepeli szennyvíztisztítóért felelős Enviroduna.

VILLAMOS VAGY SZAUNA

"A BKV-t semmi sem kényszeríti ésszerű működésre, hiszen adósságait a központi költségvetés úgyis kifizeti" - tette hozzá az ellenzéki politikus, így szerinte már az is kétséges, lehet-e egyáltalán fejlesztésnek tekinteni a nagykörúti villamoscserét: "Ha elromlik a harmincéves tévém, és veszek egy újat, az nem fejlesztés. Nyilván egy kicsit modernebb lesz, mint az előző készülék, de alapvetően semmi nem változik. A BKV képtelen lépést tartani a változásokkal, az utasok egyre nagyobb számban pártolnak el és ülnek át saját kocsiba. Aki pedig egyszer leszokott a tömegközlekedésről, azt csak nagyon magas színvonallal lehet visszacsalogatni" - érvel Kupper.

Jellemző a BKV menedzsmentjére, hogy az új Combinókban nincs légkondicionálás, hiányzik tehát a legfontosabb utascsalogató kényelmi berendezés, amit a mai ember elvárhat egy modern tömegközlekedési eszköztől. A BKV vezetői ezt azzal indokolták, hogy a magyar éghajlati viszonyok között semmi szükség légkondicionálóra, a kritikusok pedig "iratkozzanak be inkább egy meteorológusiskolába". Valójában az új Combino még forróbb a régi villamosoknál, mert nagyobbak az üvegfelületek, sokkal kisebbek a nyitható ablakok, és szűkebb a belső tér. Ugyanezt a hibát követte el a cég az új Volvo-buszok esetében, amelyekben a hőmérséklet néha a 40 fokot is elérte - végül a BKV kénytelen volt utólag beszereltetni a készülékeket.

"Aba Botond és a jelenlegi tehetetlen menedzsment bukása óriási lehetőség" - állította lapunknak Vitézy Dávid. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint az ügy igazi tanulsága az, hogy nem szabad a BKV-t jelenlegi formájában konszolidálni. "Végzetes tévedés lenne, ha az állam beérné az adósságok kifizetésével és a vezetők lecserélésével. Tizenhat éve az elhibázott, 380 milliárd forintba kerülő 4-es metró bűvöletében élünk, és félő, hogy a beruházás a fontosabb célokra fordítható európai pénzeket is fel fogja emészteni. Pedig Budapest alapvető gondja nem a belvárosi metróvonalak hiánya, hanem a növekvő agglomerációs ingázás. A külső kerületek lakossága egyre nő, és a kiköltözőknek autóba kell ülniük, hiszen nincs olyan elővárosi vasút- és buszhálózat, amivel legfeljebb háromnegyed óra alatt beérnének a központba" - mondta Vitézy.

Szerinte tehát a megoldás a nyugati nagyvárosokban már bevált PTA-modell (Public Transport Authority). Ez azt jelenti, hogy a BKV feladata mindössze az üzemeltetés lenne, az egész rendszert pedig egy integrált közlekedési hatóság irányítaná, amely gondoskodna a MÁV, a Volán és a BKV összehangolásáról, és olcsó P+R parkolókat építene a metróvégállomások mellett.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.