valasz.hu/itthon/nagyon-nagykoalicio-habony-csapata-osszefogott-gyurcsany-kincstarnokaval-127124

http://valasz.hu/itthon/nagyon-nagykoalicio-habony-csapata-osszefogott-gyurcsany-kincstarnokaval-127124

Nincs új a föld alatt

/ 2017.06.28., szerda 14:52 /

Ha nem is csúcsra, de valamiféle magaslatra értünk a 3-as metró felújított szerelvényeinek ügyében.

A múlt héten valamennyi frissen érkezett vonatot ki kellett vonni a fogalomból, és magyarázatként azt állítani, hogy a régiek üzembiztosabbak az újaknál. Aminél aligha van kínosabb, hiszen az öreg kocsik már jó ideje füst-és tűzpróbának teszik ki az utasokat, az elviselhetőség határáig rombolva biztonság-és komfortérzetüket. Ellenben akkor állnak meg és akkor nyitnak ajtót, amikor a vezetőtől erre utasítást kapnak. Szemben frissen érkezett társaikkal, amelyeknél az esetlegesség – szaknyelven szólva a szoftver – az úr. Az meg borzolja a kedélyeket.

Hogyan lehetett a rossznál rosszabb helyzetet előállítani? Ez itt a 69 milliárd forintos kérdés. De mielőtt válaszolnánk rá, és átadnánk magunkat a jó magyar depressziónak, erősítsük meg lelkünket egy 11 évvel ezelőtti emlékkel. Merthogy annak jó a vége.

2006-ban érkeztek meg fővárosunkba a Combino villamosok, amelyek forgalomba helyezésük után fék-és ajtónyitási hibák sorozatát produkálták, mi több, vontatásra szorultak. A működési zavarok okát akkor is szoftverhibában azonosították, a városháza pedig parancsot adott a szerelvények visszavonására.

A két történet tojáshasonlósága még abban is tetten érhető, hogy sem a Combino, sem a felújított orosz metrókocsik esetében nem maradt el a határozott ellenzéki fellépés, a felelősök eltávolításának követelése. Miként a következmények sem mutatnak eltérést, hiszen sem a főváros, sem a BKV élén nem volt és nincs változás.

Jegyezzük meg, hogy a reakciónélküliség ma indokoltabb, mint 11 éve volt. Akkor ugyanis a főváros saját hatáskörben döntött a Siemens-kapcsolat építéséről és az új Combinók megvásárlásáról, 2014-ben viszont a kormány jelölte ki a főváros számára követhető utat. Az 1468/2014. (VIII. 19.) számú kormányhatározat írta elő, hogy új szerelvények beszerzése helyett a régi vonatokat kell felújítani. Nem volt kérdés tehát, hogy a gúzsba kötött fővárosnak orosz partnerrel kell táncra perdülnie. Amely kabinetdöntés magyarázható az alacsonyabb árral is, de leginkább egy olyan széles magyar–orosz kormányzati együttműködéssel, amelynek fontos részleteiről keveset tudunk.

Visszatérve a 69 milliárdos kérdésre: a válasz az lehet, hogy a verseny megkerülése veszélyekkel jár, mert elkényelmesedhet a kedvezményezett. És lássuk be, az orosz cég sosem nyerhetett volna nyílt fővárosi tenderen azzal a XX. századi szerelvénnyel, amit felújítás fedőnév alatt Budapestre szállít. Felújítás fedőnév alatt, ismétlem, miután a BKV-vezér az ATV-nek adott múlt heti interjúban nyíltan beszélt arról, hogy „ezentúl” a metrókocsik vázai is frissen gyártottak lesznek, így az új szerelvények nyomokban sem tartalmaznak majd régi elemet. Vagyis a régi vonatok felújítását célzó tenderkiírást nehéz lesz másként értelmezni, mint versenyt kijátszó hadműveletnek. Amiben ma nem látszik köszönet, legfeljebb remény: hátha a 3-as metró mégis osztja majd a Combinók sorsát.

Most azonban a városháza és a BKV még kínban van. Nekik kell elvinniük a balhét a kormánydöntés miatt. Nekik kell küzdeniük az orosz céggel, hogy az ölükbe hullott megrendelést tisztességgel teljesítsék. A felületes munka ugyanis tovább növelheti az orosz technikai tudással szembeni fenntartásokat. Ami a paksi atomerőmű-építés árnyékában politikai ügyet generálhat. Mert mit várhatunk azoktól, akik egy metrókocsi ajtónyitó szoftverét sem képesek precízen előállítani?

És ez már 4000 milliárdos kérdés.

Atombiztos válasz kellene.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.