ÜTÖTT AZ ÓRA

/ 2006.09.28., csütörtök 21:43 /

A budapestiek a rend embere és a rég várt fejlesztések önjelölt bajnoka közül választ-hatnak vasárnap - legalább-is a főpolgármesterjelöltek programjai alapján.

A budapestiek a rend embere és a rég várt fejlesztések önjelölt bajnoka közül választhatnak vasárnap - legalábbis a főpolgármesterjelöltek választási programjai alapján. A Heti Válasz Tarlós István és Demszky Gábor ígéreteit vetette egybe.



Lapunk áttanulmányozta a két esélyes jelölt, Tarlós István és Demszky Gábor választási programját, hátha markáns szakpolitikai különbségekre bukkanunk, amelyek megkönnyítik a választást a bizonytalan szavazók számára. A két politikus részben ugyanazt ígéri: élhetőbb, tisztább, szebb fővárost, sok bicikliutat, pezsgő kulturális életet, szociális támogatásokat. Miközben a programok teli vannak rokonszenves ígéretekkel, a hangsúlyok és a tervek alapján kikövetkeztethető, milyen várospolitikára számíthatunk.

FÖLD FELETT ÉS ALATT

Demszky Gábor programja arra a kérdésre keresi a választ, hogy miért kellene újraválasztani a főpolgármestert, amikor a városlakók nyilvánvalóan elégedetlenek Budapest állapotával. A politikus - legalábbis az ígéretek szintjén - szakított városfejlesztési gyakorlatával, amely az útfelújításokra és közműcserékre helyezte a hangsúlyt. A váltást Demszky azzal indokolja, hogy a főváros korszakhatárhoz érkezett: eddig tartott az "alapok letétele", a láthatatlan föld alatti városépítés, de mostantól a "föld feletti Budapest" rendbetétele következik. Nota bene, Demszky már négy éve is pontosan ugyanezt állította.

A program annak beismerésén alapszik, hogy a "föld feletti Budapest" lepusztult, koszos és zsúfolt, mégpedig az egyre növekvő autóforgalom miatt. Demszky Gábor közlekedéspolitikai koncepciójához új szakembert talált egy fiatal városgazdász, Dancs Gábor személyében, aki az építészeti arculatért felelős Bojár Iván András mellett a következő évek meghatározó szereplője lehet. A közlekedési helyzetet javító beruházások listája impozáns: a 4-es metró mellett olyan tervekről olvashatunk, mint a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos visszaállítása a 14-es és a 47-es vonalak összekapcsolásával, a budai rakparti villamos létrehozása a 17-es és a 19-es járatok összekötésével a Batthyány tér és a Margit híd budai hídfője között, az 1-es villamos átvezetése Budára, valamint a 3-as vonalának meghosszabbítása mindkét irányban. Demszky felismerte az elővárosi vasútvonalak és a P+R parkolók jelentőségét is, amit civil szervezetek régóta ajánlanak, mint az egyetlen lehetséges megoldást az agglomerációs forgalom csillapítására.

A Demszky-csapat közlekedésfejlesztési programja vállalható koncepció - joggal merül fel hát a kérdés, hogy eddig miért nem ebbe az irányba haladtak a fejlesztések. Miért élvezett elsőbbséget a drága belvárosi metró, az autóutak bővítése? Miért újították fel a Bajcsy-Zsilinszky utat városi autópálya formájában, ha tényleg visszaépítenék az egykori villamost, és miért számolták fel a Thököly úti villamost?

SZOCIALISTA MAMUTVÁLLALAT

Tarlós István lapunk érdeklődésére részben ugyanazokat a beruházásokat említette, amelyeket Demszky: 1-es, 3-as, 49-es, 19-es villamos, elővárosi vasutak, P+R parkolók. A program írásos változata azonban kizárólag a 4-es metró befejezését és az 1-es villamos átvezetését tartalmazza, valamint a 62-es járat meghosszabbítását. Nagy léptékű villamosépítés helyett az autósoknak tett gesztusokat látunk: kevesebb jelzőlámpa, több körforgalom, a kerékbilincsek megszüntetése, egységes, városi tulajdonú parkolási rendszer. Tarlós felvetette annak lehetőségét is, hogy csak 19 és 24 óra között lehessen árut szállítani, és a belvárosi iskolákban a tanítást kezdjék később, 9 óra körül - reális, kevés pénzből megvalósítható ötletek, de alapvetően az autóforgalom zökkenőmentes áramlását segítik.

Az átfedések ellenére úgy tűnik, Demszky Gábor nagyobb hangsúlyt helyezne a közösségi közlekedés beruházásaira, Tarlós viszont megígéri a BKV átszervezését. A program felveti e szocialista jellegű mamutvállalat részleges privatizációját, miközben magasabb utazási kedvezményeket kínálna a nagycsaládosoknak, a diákoknak és a kismamáknak. Demszkynél nyomát sem látni, hogy változtatni kívánna a BKV rendszerén, pedig a Combino-ügy többet ártott újraválasztási esélyeinek, mint bármilyen ellenzéki bírálat - igaz, ebben neki legalább akkora szerepe volt, mint a cég vezetésének.

Egyik jelölt választási programjában sem kap kiemelt szerepet a történelmi belváros rehabilitációja. Tarlós valamivel hangsúlyosabban foglalkozik az épített örökség védelmével, magasabb örökségvédelmi bírságot, az építésügyi előírások szigorúbb ellenőrzését, valamint műemléki felújításoknál az áfa visszaigényelhetőségét javasolja. A jobboldal által is támogatott független jelölt nyilvánvalóan abból indul ki, hogy a főváros és az állam jelenlegi anyagi helyzetében nem lehet nagyobb beruházásokra számítani, az egyetlen lehetőség a magántőke bevonása. Lapunknak Tarlós kiemelt területként csak a fővárosi zsidónegyed rehabilitációját és a budai Várpalota felújítását nevezte meg - az utóbbi azonban nyilvánvalóan állami feladat.

Demszky az értékközpontú városrehabilitációt eddig sem tartotta különösen fontosnak, programjának erről szóló rövid fejezete megmarad az általánosságok szintjén. A főpolgármester ugyanakkor három kiemelt, részben fővárosi pénzből megvalósuló nagyberuházást ígér - Városháza tér, Közraktárak, Gázgyár -, amelyek részben rehabilitációs jellegűek. Óvatosságra intő tény, hogy mindhárom majd 16 éve szerepel Demszky Gábor tennivalóinak listáján.

AZ ADÓSSÁG CSAPDÁJÁBAN

Tarlós programjának legfontosabb eleme "Budapest rendjének helyreállítása". Ez elsősorban az illegális szemétlerakás, a graffiti és kutyaürülék elleni fellépést, a burjánzó reklámerdő megnyirbálását, a hajléktalanok menhelyre költöztetését jelenti. Tarlós állítólagos antiliberalizmusát az SZDSZ megpróbálta a kampány központi elemévé tenni. Az óbudai jelölt rendpártisága valóban riasztó lehet a fővárosi közvélemény befolyásos csoportjai számára. Pedig nem valószínű, hogy Tarlós veszélyt jelent a budapesti aranyifjúság életmódjára - a rendpártiság ugyanis elsősorban városüzemeltetési és köztisztasági kérdésekre vonatkozik. Egyetlen furcsa programpontot találtunk, ami ehhez a témához kapcsolódhat: "Biztonságot a fiatalok szórakozóhelyein. Ne lehessenek kiszolgáltatva a fiatalok ezeken a helyeken a brutalitásnak, az agresszivitásnak, az önkényeskedésnek. Állami, önkormányzati, hatósági garanciák kellenek. Valós, megbízható védelmet az állam, az önkormányzat tud adni." Nem tudni, mit ért Tarlós e passzuson, mindenesetre az elmúlt 16 évben az óbudai kocsmákban sem posztolt rendőr a pult mellett.

A Demszky Gábor által meghirdetett fejlesztések elsősorban a főváros súlyos pénzügyi helyzete miatt bukhatnak meg, Budapest eladósodottsága ugyanis mára elérte a kritikus mértéket. A főpolgármester az EU kohéziós alapját és a beáramló befektetői tőkét nevezi meg Budapest fejlődésének forrásaként. Tarlós óvatosabb: "A fejlesztések megtervezéséhez olyan alapadatokra van szükség, melyeket Demszky Gábor eltitkol. Nemrég 170 milliárdnyi adósságról beszéltek, a hatásköreitől megfosztott Atkári főpolgármester-helyettes az év végéig 400 milliárdos hiányt prognosztizál. A kötelezettségvállalások körét sem lehet pontosan ismerni, mert Demszky Gábor nem hajlandó ezeket teljeskörűen nyilvánosságra hozni. Mindezeken felül számolni kell a BKV több tízmilliárdos hiányával is" - írta programjában a független jelölt. Lapunknak pedig Tarlós azt mondta: első lépésként szembe kell nézni a valósággal. "A Podmaniczky-program 2013-ig 130 fejlesztéssel számol, 600 milliárd forintos fővárosi hozzájárulással - erre egy fillér sincs. Nyilvánvaló, hogy a program ebben a formában csak megvalósíthatatlan ígérethalmaz, légvár. Át kell szervezni a nagyberuházásokat, és rangsorolni kell, hogy mi a legfontosabb. Ez egy új főpolgármesteri kabinet feladata, melynek tagjai a kerületi polgármesterek, a szakmai szervezetek képviselői és a vezető üzletemberek lehetnek" - mondta a jelölt.






A nagyok árnyékában

A főpolgármesteri tisztségért induló jelöltek között szerepel az MDF-es Katona Kálmán és a MIÉP-es Zsinka László is. Bár nem valószínű, hogy a két jobboldali jelölt megszorongathatja a nagyokat, az ő programjukba is érdemes belenézni. A jelentős várospolitikai gyakorlattal rendelkező Zsinka kifejezetten szakmai programmal jelentkezett. "Újra kell tárgyalni a külföldi tulajdonosoknak privatizált víz- és csatornatársaság szerződéseit, mivel a jelenlegi megállapodások alapján évente majd hétmilliárd forint profitot vesznek ki a cégekből. Az előnytelen szerződések felmondása lehetővé tenné, hogy csökkentsük a szolgáltatások árát" - állítja Zsinka. A MIÉP-es jelölt fontosnak tartja, hogy korlátok közé szorítsák a nagybefektetőket; szerinte e téren Tarlós Istvántól sem lehet határozott fellépést várni, hiszen, mint mondta, hozzájárult ahhoz, hogy a Hajógyári-szigeten elpusztítsák Közép-Európa legjelentősebb római emlékeit. Zsinka nem engedné meg a Szervita térre tervezett felhőkarcoló építését sem.

Katona Kálmán környezetvédő programmal színesíti a versenyt, első helyre sorolva a zöldterületek védelmét, a levegőtisztaságot és az energiatakarékosságot. Az MDFes jelölt ugyanazokat a közlekedésfejlesztési beruházásokat tartja szükségesnek, mint Demszky és Tarlós, viszont több kerékpárutat ígér. Katona építészeti programja számos eredeti ötletet tartalmaz: teljes vétójogot adna a Fővárosi Tervtanácsnak, előírná minden százévesnél idősebb homlokzat megőrzését, és tiltaná a műanyag nyílászárók alkalmazását a patinás házakon.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.