Magyarok a piacon

Paksról tankolnának

/ 2016.05.11., szerda 14:18 /

Saját kerekein ment ki Párizsba az innovációs díjjal kitüntetett Modulo elektromos busz. A járművet kifejlesztő evopro-csoport elnök-vezérigazgatója, Mészáros Csaba szerint a napokban dől el a hazai buszgyártás jövője.

Előző számunkban a Magnus Aircraft Zrt. elektromos hajtású repülőjét mutattuk be. Van közös pont az eFusion nevű kisgép és a Modulo buszok között?

A két járműnek van egy közös felmenője: a kisrepülőhöz és a Modulo buszokhoz is a Siemens szállítja az elektromos hajtástechnológiát. A mi oldalunkon elég kiterjedt ez a családfa, ugyanis 2003 óta számos közös projektet valósítottunk meg a Siemensszel, az ipari automatizálástól a hajtásrendszer-tesztelésig. Egyébként a repüléshez is van közünk, hiszen társaságunk első jelentős munkája a müncheni reptér csomagszállító rendszerének üzembe helyezése volt. Ezt világszerte számos reptér követte, a csúcs a Ferihegyi reptér saját tervezésű és gyártású rendszere volt.

Járműgyártás, automatizálás, kutatás-fejlesztés – ilyen széles tevékenységi kör mellett hogyan határozná meg, pontosan mivel foglalkozik az evopro?

„Szívügyünk” az innováció, üzleti szempontból azonban az ipari automatizálás a fő tevékenységünk. Míg a kutatásfejlesztés eredménye egymilliárd forint, addig az automatizálás 7,5 milliárdos árbevételt hoz a holding számára – bár tavaly már a buszgyártás is 6 milliárdos forgalmat termelt.

A csoporthoz a magyar cégek mellett német, osztrák, román és cseh társaságok is tartoznak. Utóbbival kapcsolatban nemrég felvetődött Matolcsy György unokatestvére, Szemerey Tamás neve is. Valóban üzlettársak?

Ez félretájékoztatás, semmi kapcsolatunk Szemerey úrral. Szükségünk volt egy cseh vállalatra, ám ott bonyolultabb az alapítás, mint itthon, ezért egyszerűbb vásárolni egy „üres” céget, mint újat indítani. Vettem tehát egy társaságot ugyanattól a személytől, mint Szemerey úr.

Az evopro gyakran dolgozik külföldön. Mivel vívták ki az ismertséget?

Eddig öt földrész 30 országában dolgoztunk. Az automatizálás terén a legtöbb munkánk a reptéri logisztikához, az autógyártáshoz és más ipari, valamint energetikai ágazatokhoz kötődik. Világszerte számos erőmű irányítástechnikáját helyeztük üzembe, Skóciától Koreáig, az autóiparban pedig high-tech robotsorok tervezésével, telepítésével és programozásával foglalkozunk. A kecskeméti Mercedes-gyárban például – egyedüli magyar beszállítóként – közel kétszázhúsz gyártórobotot helyeztünk üzembe, és a most épülő új üzem kapcsán is elnyertünk egy nagy projektcsomagot. De dolgoztunk már a társaság brémai, sindelfingeni és franciaországi gyárában is.

Ilyen tapasztalattal miért épp buszt fejlesztenek, s nem személygépkocsit?

Az autógyártás a nagyok terepe, nem ott kell újat mutatnunk, hanem olyan területeken, ahol elsők lehetünk.

Elektromos buszokat az evopro gyártott elsőként a hazai piacra, a Volán-társaságok beszerzési tendereiről mégis lecsúsztak. Miért?

Német szaktársaktól hallottam annak idején egy rosszmájú, ám annál találóbb bonmot-t, mely szerint európai tenderen háromfajta pályázó indul: a félnótás, az alulinformált és a nyertes. Nos, a Volán-beszerzések esetében eddig vagy félnótás voltam, vagy alulinformált, hiszen a tenderek nyertese mindig az a cég lett, amelyikre a pályázatot kiírták. Igaz persze az is, hogy mi a városi buszokra összpontosítunk, de abból is van ezer darab a Volán-társaságoknál. Ilyenekre az elmúlt időszakra nem írtak ki pályázatokat, tehát panaszra egyelőre nincs okunk, és legalább elkezdődött egy értelmes együttműködés. Sajnos az elmúlt időszakban tömegesen hoztak be külföldről 10 ezer euróért vásárolt, majd itthon sok millióért értékesített, használt buszokat, tendereken pedig főleg külföldiek nyertek.

Ezek szerint más a helyzet a BKV-nál, ahol az evopro is nyertessé válhatott.

A BKV – részben Tarlós István érdemeinek köszönhetően – 2014 óta partnerként kezeli a gyártókat, így a főváros igényeinek megfelelő konstrukciót hozhattunk létre. Hozzáteszem: eddig egy, hatvankét darabos dízel- és egy 20 darabos elektromos beszerzést nyertünk el. A vízválasztónak is tekinthető, 75+75 csuklós metrópótló buszból álló pályázatunkat is elfogadták, de mivel egy másik tenderen a lengyel versenytárs 4 millió forinttal olcsóbb ajánlatot tett, most a közgyűlésnek kell döntenie a beszerzésről. Kérdés, mérlegelik-e például, hogy a buszunk nemzetgazdasági szinten 26 millió forint adót tartalmaz. A határozat a magyar buszgyártás és a városi közlekedés jövőjére is jelentős hatással lesz, hiszen komolyabb megrendelés nélkül nincs értelme elindítanunk a sorozatgyártást.

A városi közlekedésben az elektromos járműveké a jövő?

A személyi és tömegközlekedésben mindenképp. Épp ezért fejlesztettünk olyan városi töltőállomásokat, amelyek minden létező szabványt ki tudnak szolgálni; a villámtöltők akár 20 perc alatt feltöltenek egy autót. A Modulo buszok egyébként képesek egyetlen töltéssel 200 kilométert megtenni, ráadásul kilométerenként 10 forint alatti költségért – míg a dízelbuszoknál ugyanez a táv 100 forintba kerül. Az is fontos érv, hogy Magyarországon az áramtermelés felét Paks biztosítja, ám mikor éjszaka csökken a fogyasztás, kénytelenek vagyunk exportálni a megtermelt áramot. Ha hazánk elköteleződne az elektromos buszok mellett, azok az éjszakai, olcsó árammal feltöltve képesek lennének tárolni az erőmű többletét. Ugyan mi csengene jobban a 2024-es olimpiai pályázat során, mint az, hogy a játékok kezdetére a rendező városok teljes buszforgalmát környezetbarát, elektromos járművek láthatják el?

Mészáros Csaba
1972-ben született Sopronban. • 1995-ben villamosmérnöki diplomát szerzett a BME-n. • 1996-ban indította első bt.-jét. • 2001-ben alapította az evopro elődjét, a WLC Kft.-t. • 2015-ben Gábor Dénes-díjjal tüntették ki. • Az evopro idén a vasúti diagnosztikai rendszer kifejlesztéséért elnyerte az Innovációs Nagydíjat.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.