Ugyanazt másképp
A napokban ünnepli 25. születésnapját a II. kerületben működő Gyermekek Háza. A népszerű hidegkúti alternatív iskolában személyiségközpontú, differenciált nevelés folyik, és minden osztályban tanulnak sérült gyerekek is.
A Gyermekek Házának negyedszázados évfordulója alkalmából szakmai konferenciát tartottak az iskolában április 25-én. Az iskola „szabványostól” eltérő módszereire rengeteg szakember volt kíváncsi. „Már napokkal a konferencia előtt betelt minden regisztrációs hely, 350 pedagógus vett részt a programjainkon” – mesélte lapunknak Lányi Marietta, az intézmény vezetője, aki szerint ez azt mutatja, hogy a tanárok fejlődni akarnak, és megoldásokat keresnek a nap mint nap felmerülő nehézségekre. A konferenciát kerekasztal-beszélgetés zárta, amelyen részt vett Pokorni Zoltán oktatáspolitikus, a XII. kerület polgármestere, Láng Zsolt, a II. kerület polgármestere és Dankó Virág, a II. kerület alpolgármestere is. Utóbbi hangsúlyozta, büszkék a Gyermekek Háza eredményeire. Hozzátette, a II. kerületben a támogató fenntartói háttér célja az volt, hogy minden kerületi gyerek a neki való intézményt választhassa, így jöhetett létre a Gyermekek Házától néhány száz méterre az ökumenikus iskola, amely szintén egyedülálló a maga nemében, és ezért lehetnek büszkék a kerületi iskolák sokszínűségére.
Az intézményvezető szerint a Gyermekek Házában ugyanazt tanulják a gyerekek, amit a többi iskolában tanítanak, csak másképp. „A XXI. században nagyon sok helyről szerezhetünk információt, a gyerekeket megtanítjuk eligazodni ezek között. Kritikus gondolkodásra neveljük őket, arra, hogy merjenek kérdezni” – fogalmazott Lányi Marietta. Szerinte fontos, hogy a gyerekek számára öröm legyen a tanulás, ehhez pedig az is kell, hogy akinek több támogatásra van szüksége, megkapja. Ennek érdekében differenciált tanulási környezetet hoztak létre, a követelményszintet a gyerek képességeihez igazítják. Ennek is köszönhető, hogy Magyarországon a Gyermekek Házában tanultak először együtt ép és sérült gyerekek. „Ma már minden osztályunkban tanul sérült gyerek. Járnak hozzánk értelmi, mozgás-, hallássérült és autista gyerekek is. Igazodunk a lehetőségeikhez, amivel empátiára, toleranciára, elfogadásra és önismeretre neveljük magunkat, a gyerekeket. Ettől mi jobbak lettünk” – hangsúlyozta Lányi Marietta. Megjegyezte, Finnországban már régóta így működik az oktatás. „Ott és nálunk is bevált a személyiségközpontú oktatás, a hivatalos felmérések szerint tanulóink a budapesti átlag felett teljesítenek. Minden évben óriási a túljelentkezés.”
A Gyermekek Házában kötetlen beszélgetéssel és játékkal indul minden reggel, 9 órától kezdődik a tanítás. Az órák nem 45 percesek, másfél órás tanítási blokkok vannak. A gyerekek egyedül, párban és csoportban is tanulnak, hatodik osztályig nem visznek haza házi feladatot, és senki sem bukhat meg. Az iskola a saját tankönyveit használja, egyedi módszereket alkalmaz, amelyeket az intézmény tanfolyamán sajátíthatnak el a pedagógusok.
* * *
A rendszerváltás után sok alternatív iskolát alapítottak, ezek többnyire alapítványi fenntartásúak. 1991-ben hívták életre a Gyermekek Házát (GYH), amely a Klebelsberg Általános Iskola és Gimnázium keretein belül működik. A Klik által fenntartott állami iskola nyolc évfolyamos, évfolyamonként egy-egy osztályt működtet saját pedagógiai programja, helyi tanterve alapján. A GYH-ban együtt tanulhatnak a különleges képességű, tehetséges, illetve a sajátos nevelési igényű gyerekek.
A Gyermekek Háza egykori és mostani diákjainak, tanárainak május 28-án születésnapi ünnepséget rendez. További infók: www.gyermekekhaza.hu, Facebook: Gyermekek Háza