Publi

Bódis András

Drága Origo! Neveket akarok!

/ 2017.08.09., szerda 13:20 /

Amíg az Origo és a Ripost legfajsúlyosabb cikkei fölött nincs ott a szerző neve, a „Habony-művek” tisztességgel nem bélyegezhet senkit „fake news” portálnak.

Jó, jó, tudom, nincs annál szánalmasabb, mint amikor a sajtó önmagával foglalkozik. Legfeljebb az tragikomikusabb, ha valaki felemeli a mutatóujját, és úgymond a média becsületéért emel szót. Most mégis ilyesmi következik.

Aki figyelmesen olvassa a különböző irányultságú nyomtatott és internetes orgánumokat, az utóbbi időben azt tapasztalhatja, hogy a ballib lapok rendszeresen propagandaoldalnak nevezik a kormányharsonákat, az Origo–Ripost-tengely viszont sorosista-simicskista „fake news” portálokként azonosítja például a 444.hu-t és az Indexet. Egy ilyen harcban elvileg minden olvasó a szíve, politikai ízlése szerint megválaszthatná, kinek hisz, melyik oldalra áll.

Csakhogy. Az Origo és a Ripost (értsd: Habony Árpád befolyási övezete) egészen különösen, a magyar sajtóhagyományokra fittyet hányva működik. A leghúzósabb belpolitikai cikkeknél, leleplezéseknél ugyanis nincs feltüntetve a szerző személye. Ezt a módszert egyébként nem minden kormánypárti lap követi; a Magyar Idők és vidéke például általában névvel beleáll a sztorikba, nyilván, mert így tartja tisztességesnek. Miért „szerzőtlenít” üzemszerűen (azaz nem néha, hanem rendszeresen) az Origo és a Ripost?

Négyféle válasz kínálkozik:

1. Nem újságíró írja a cikkeket, hanem a „pártközpont”.

2. A szerző újságíró, de nem vállalja fel, cikinek érzi saját írását, vagy azt a közeget, amelyben dolgozik.

3. A szerző újságíró, de retteg az ellenzéki lincselőktől, és inkább a névtelenség mögé rejtőzik.

4. Az Origo és a Ripost kiadói tudják, hogy a két portál gyakran nem ír igazat, ezért aztán nem a firkászokkal vitetik el a balhét sajtóperek esetén (mert ők azonnal felmondanának), hanem „intézményként” vállalják az erkölcsi, illetőleg az anyagi felelősséget.

Ha az 1. válasz igaz, akkor az Origo és a Ripost, sajnos, nem sajtótermék.

Ha a 2. válasz igaz, akkor az Origo és a Ripost olyan sajtótermék, amelyet a saját stábja is szégyell, ergo a közönség sem igen tehet mást.

Ha a 3. válasz igaz, az roppant szomorú, de az a helyzet, hogy sok-sok magyar újságírót ér napi szintű politikai, jogi fenyegetés, viszont van tartása, és nem csinál magából mártírt. Ehelyett kéthetente-havonta bíróságra jár, elviseli, hogy egy-egy rágalmazási perben vádlottnak szólítják, küzd a maga igazáért. Azaz felvállalja tetteit, és – a szerkesztőséggel együtt – viseli a következményeket.

Ha a 4. válasz igaz, talán az a legszomorúbb. Az ugyanis azt jelenti, hogy az újságíró csak segédmunkás, nem kell felelősséget vállalnia semmiért, a lényeg, hogy átmenjen az üzenet. Aztán, ha jogilag nem védhető a sztori, és hónapokkal később fizetésre kötelezi a bíróság a kiadót, akkor legfeljebb fizetnek – elvégre pénz (döntően állami hirdetésekből származó pénz) van dögivel.

Mindezekből egyetlen dolog következik. Amíg az Origo és a Ripost legfajsúlyosabb cikkei fölött nincs ott a szerző neve, a „Habony-művek” tisztességgel nem bélyegezhet senkit „fake news” portálnak. Majd, ha „Soros” és „Simicska” is névtelen írásokat közöltet szakmányban, lehet műfelháborodni. Addig meg: szerénység, elvtársak!

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.