valasz.hu/publi/benke-laci-bacsi-es-a-kadarizmus-nesze-neked-magyar-konyhaforradalom-122468

http://valasz.hu/publi/benke-laci-bacsi-es-a-kadarizmus-nesze-neked-magyar-konyhaforradalom-122468

Publi

Stumpf Anna

Ezért nincs amerikai nagykövet Budapesten

/ 2017.10.09., hétfő 08:20 /
Ezért nincs amerikai nagykövet Budapesten

A 28 uniós tagállam közül 17 még várja az új misszióvezető megnevezését. Térségünkben csak Észtország, Horvátország és Csehország kapott újonnan kinevezett nagykövetet. Miért?

„Amerikának több nagykövetre van szüksége, márpedig azonnal” – ezzel az egyértelmű című véleménycikkel hívta fel a figyelmet a minap Nancy Brinker volt budapesti amerikai nagykövet (2001–2003) arra az egyre égetőbb problémára, amely jelentősen nehezíti a Trump-adminisztráció külpolitikai stratégiájának végrehajtását. Világszerte hiányoznak ugyanis az új amerikai misszióvezetők. Konkrétan több mint száz országban.

„A jelenlegi nagykövethiány hátráltatja szövetségesi kapcsolatainkat, veszélyezteti gazdasági növekedésünket, és aláássa a nemzetbiztonságunkat” – érvelt a volt diplomata, sürgetve az adminisztrációt és mindkét politikai oldalt, hogy pörgessék fel a kinevezési folyamatokat. Ahogy Budapesten, az amerikai nagyköveti poszt betöltetlensége mindenhol a világon politikai vákuumot képez. Hosszú hónapokon keresztül elmaradnak a legmagasabb szintű találkozók, korlátozott az információcsere, a nagykövetség természetszerűen takaréklángon működik, és ez – ha szövetségesekről van szó – sem Amerikának, sem a fogadó országnak, sem a kétoldalú kapcsolatoknak nem használ.

Mi kis ország lévén hozzá vagyunk szokva a nagyobb kihagyásokhoz (Kounalakis nagykövet nyolc átmeneti hónap után érkezett Barack Obama elnök megválasztása után, nem beszélve a majd’ másfél éves átmeneti André Goodfriend-korszakról), de a jelenlegi állás szerint nehezen elképzelhető, hogy az év vége előtt új főnöke lesz a több mint háromszáz fős, Szabadság téri amerikai külképviseletnek.

A problémával nem vagyunk egyedül. A 28 uniós tagállam közül 17 még várja az új misszióvezető megnevezését. Térségünkben csak Észtország, Horvátország és Csehország kapott újonnan kinevezett nagykövetet.

Olyan, kevésbé békés, kulcsfontosságú helyekre sem tudható, kit küldenének, mint Kijev, Caracas, Bagdad, Ankara vagy Rijád. Emellett 11, ENSZ-hez rendelt nagyköveti posztból még csak kettőt sikerült betöltenie Rex Tillerson külügyminiszternek – nincs se új OECD-, se új EBESZ-nagykövet, pedig utóbbi az ukrán kérdés rendezése miatt nem elhanyagolható jelentőségű.

Az amerikai külügyminisztérium és a Pentagon kétségkívül sokkal több politikai kinevezett jóváhagyását igényli, mint a többi minisztérium, de a Tillerson által kezdeményezett átszervezések és esetenként a Fehér Ház által túl liberálisnak vagy nem elég megbízhatónak tartott jelöltek miatti belső huzavona és az emberhiány is jelentősen hátráltatja a folyamatot.

A külügyben ma még a belső, felső vezetői szinten is alig vannak feltöltött politikai pozíciók. A hat államtitkári posztra még csak hármat sikerült megnevezni, de a szenátus még egyet sem hagyott jóvá, a 22 helyettes államtitkárból pedig kettőt helyét tudták eddig betölteni. Szerencsés, hogy egyik a térségünkért felelős helyettes államtitkár, Wess Mitchell, akinek kinevezését a múlt héten szavazta meg a szenátus.

A kritikákkal szemben az adminisztráció azzal védekezik, hogy a kinevezések többsége nem a Fehér Háznál akadt el, hanem a szenátusi demokraták obstruálnak – ami tény és való. Trump jelöltjeinek átlagosan hatvan nap kell, hogy átverekedjék magukat az egyébként republikánus többségű szenátuson; ez Obama esetében 44, Clinton és George W. Bush esetében 32 nap volt.

Több mint kétszáz elnöki kinevezett, köztük harminc nagykövet vár kongresszusi jóváhagyásra, s ha a demokraták kihasználják a belső procedurális kiskapukat, akkor Tillersonnak több évébe telik, mire feláll a teljes nagyköveti és minisztériumi stáb.

Egyelőre, ha tetszik, ha nem, a legtöbb helyen marad a robotpilóta üzemmód, a nagyköveti találkozók helyett pedig Trump Twitter-üzeneteinek tanulságai.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

Ez most már Lázár–Tiborcz-ügy

Minél több részlet derül ki, annál érthetőbb, miért próbálta eldugni a kormány az Elios csalásgyanús közvilágítás-korszerűsítési beruházásairól szóló OLAF-jelentést.

Salgótarján nem Szeged – billegő körzetek Nógrádban

Makacs szegénység, elöregedés, lassú fogyatkozás: az ország legvidékiesebb megyéjében lenne ok a protestszavazásra. A megyeszékhelyen erős a baloldal, de a háromosztatú politikai térben a kormánypártnak a legjobbak az esélyei. A Heti Válasz választási sorozata ezúttal a két nógrádi választókerületet mutatja be. Részletek a friss lapszámban.

Egyetlen közautó 7–11 magántulajdonban lévőt helyettesíthetne?

Már 500 közautó áll a fővárosban közlekedők rendelkezésére, két-három év múlva pedig ezernél is több lesz. Külföldi tapasztalatok szerint tízszer ennyi saját járgányt helyettesíthetnek, de kérdés, hogy ez idehaza is reális-e. Részletes háttér a friss Heti Válaszban.

Ilyen jó a szlovák egészségügy? Tényleg ennyire lemaradtunk?

Szlovákiáé Európa 13. legjobb egészségügye, és egyben a legerősebb egész Kelet-Európában – állapította meg egy nemzetközi kutatóintézet, amely Magyarországot a 29. helyre rangsorolta. Tényleg ennyire lemaradtunk? Részletes háttér a friss Heti Válaszban.