INDUL A BAKTERHÁZ

/ 2006.07.20., csütörtök 10:30 /

A Gazdasági Minisztérium 28 fölöslegesnek ítélt vasúti szárnyvonalat szüntetett meg egyetlen tollvonással, arra hivatkozva, hogy drága az alacsony kihasználtságú járatok fenntartása. A Heti Válasz utánajárt, hogy milyen hatással van az érintett térségre a második leghosszabb, Balatonszentgyörgy-Somogyszob vonal felszámolása.



"Hallom, megszűnik nálatok a vasút. Nem is tudjátok? Nézd meg a GKM honlapját!" - ezzel a hírrel hívta fel Eller János somogyszobi polgármestert egy ismerőse július elején. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter nem húzta az időt egyeztetésekkel, nem tárgyalt a térségek polgármestereivel, vállalkozásaival, országgyűlési képviselőivel - de a MÁV-val sem. Egy szomszédos nagyközség első embere ugyanis július 11-én még menetrend-egyeztetésen volt a vasúttársaságnál, ahol közölték, ugyanannyi járat lesz jövőre is, mint eddig. Egy héttel a vonal megszüntetéséről szóló döntés után a MÁV alsóbb szintű bürokráciájához még nem ért el a hír...

A miniszternek nyilván jó oka volt tartani az egyeztetéstől, hiszen a vasútvonalak megszüntetését szinte mindenki ellenzi. Az 57 kilométer hosszú vonal a Balaton déli partját köti össze Somogy megye belső részével. A vasút Marcali, Mesztegnyő, Böhönye érintésével szállítja az utasokat Somogyszobra, ahol átszállhatnak Nagyatád, Kaposvár vagy Csurgó felé. A megszüntetett vonalak közül itt volt a legmagasabb az átlagos utaslétszám, 55 fő - kétszer annyi, mint a többi szárnyvonalon. A miniszter ennek ellenére igazat mondott: a vasutat botrányosan kevesen használják.

"Somogy megyében kevés az észak-déli közlekedési folyosó. Az utak rosszak, a vasúttal párhuzamos 68-as főutat nem lehet tovább terhelni. Ha a teherszállítás is megszűnik, az út mentén fekvő falvakra zúdul a kamionforgalom. Nem lenne szabad az észak-déli mozgást még jobban korlátozni, hiszen ez köti össze a megye szegényebb belső területeit a Balaton-parttal, az M7-es autópályával, a balatoni vasúttal és a fővárossal" - magyarázza Gyenesei István független parlamenti képviselő, aki maga is megpróbált lobbizni Kóka Jánosnál a vasút érdekében.

LEÉPÍTÉSI LOGIKA

Északról délre haladva valóban érzékelhető, hogy a vidék egyre szegényebb. Marcali még a Balaton vidékéhez kapcsolódik, élményfürdője van, ipari üzemei, szépen fejlődő kisváros. A pár kilométerre délebbre fekvő Mesztegnyőn takaros utcák, gondozott kertek, vadonatúj főtéri szökőkút jelzik, hogy a lakosság többsége ingázással be tud járni Marcaliba vagy a balatoni üdülőhelyekre. Délebbre a kép egyre sötétebb: Segesden már romos, üres házak tanúskodnak az elnéptelenedésről. A megye déli vidékén Nagyatád az egyetlen jelentősebb település.

"Megszüntetik a Nagyatád-Somogyszob vasutat is, csak idő kérdése. Rajta volt az első listán, levették róla, de attól félünk, januárban megint előveszik az ötletet. Akkor meghal Somogyszob és az összes falu a környéken" - mondja egy fiatalasszony, aki mindennap vasúton jár be dolgozni. A nagyatádi vonal 1976 óta zsákvonal, korábban a vonat továbbment Barcs felé. Az első ésszerűsítési hullám során ezt a vonalat megszüntették, hasonlóan a Kaposvár-Szigetvár és a Kaposvár-Barcs viszonylathoz. Az észak-déli folyosó azóta csonka, és a most halálra ítélt vonal hanyatlása is akkor kezdődött el - a leépítés logikájából következően újabb és újabb vonalak válnak fölöslegessé.

"A várótermet kilenc éve bezárták, nem lehet jegyet venni, az utasok az esőben állnak. A közelmúltban egy rendezvény miatt szükségünk lett volna a vécé kulcsára - nyolc éve elveszett, a MÁV azóta sem találja. Az egyik közeli településen a vasúttársaság bérbe adta a várótermet bálásruha-raktárnak. Csoda, hogy az emberek busszal mennek?" - fakad ki Nemes László mesztegnyői polgármester. A település nyolc kilométerre fekszik Marcalitól, ezt az utat a vonat 35 perc alatt teszi meg a sínek gyatra állapota miatt. Délre sem érdemes menni vele, hiszen ahelyett, hogy egyenesen lemenne Nagyatádra, megáll Somogyszobon, ahol órákat kell várni a következő vonatra. Nem csoda, hogy szinte csak nyugdíjasok és betegek használják - az utóbbiaknak muszáj is, hiszen az irányított ellátási rendszer szerint bizonyos betegségekkel kizárólag a nagyatádi kórházba mehetnek.

MEGSZORONGATOTT VÁLLALKOZÁSOK

Bár a személyforgalom szempontjából a vasút elvesztette egykori jelentőségét, a teherszállítás még mindig kulcsfontosságú a térség életében. Egyelőre senki nem tudja, hogy a minisztérium a teherforgalmat is megszünteti-e, de az első hírek szerint a halálra ítélt szárnyvonalak közül egyedül az Almásfüzítő-Neszmély viszonylaton marad meg az áruszállítás. A somogyszobi vonal mentén egy sor vállalkozás épült rá a vasútra, például a marcali Concordia gabonatároló telep, ahonnan évente 25 szerelvény gabonát szállítanak el vasúton. "A termény durván felét szállítják el vasúton a partnerek, a másik felét kamionra rakodják. Jellemzően a külföldre szánt gabonát rakják vonatra, mivel az adriai kikötőkig már nem éri meg közúton szállítani" - magyarázza Paller Endre, a telep vezetője.

Az észak-somogyi falvakban termelt gabona jelentős részét a Concordiánál tárolják a termelők, illetve az állam, a vasút megszüntetése tehát közvetve sokkal nagyobb réteget érint, mint a vonal melletti néhány falu. Iparvágányokkal kapcsolódnak a vasútvonalhoz a közeli erdészetek, valamint a marcali műtrágyagyár is. A közelmúltban az agrártárca hatalmas intervenciós gabonatárolót épített Mesztegnyőn - a falura pont a vasúti szállítás lehetősége miatt esett a választás...

VÉGPONTON

A vonal déli végpontján fekvő Somogyszobot vasutas falunak tartják, mivel vasúti csomópont jellege miatt vált a környező kistérség központjává. Itt még ma is a MÁV a legjelentősebb munkaadó. A falu vonzáskörzetéhez 15-20 kistelepülés tartozik, a közlekedési lehetőségek szűkülése az aprófalvak létét veszélyezteti. Somogyszobról a vasúton kívül nem lehet más tömegközlekedési eszközzel eljutni a szomszédos Segesdre, ahol egy vaseszközöket gyártó üzem működik. Buszok nincsenek, a dél felől ingázókat a gyár vezetője nyilván kénytelen lesz elbocsátani. Autóval sem sokkal jobb a helyzet, hiszen a két települést negyedrendű út köti össze, ami télen gyakran egy-két napon át járhatatlan a feltorlódott hó miatt.

"A vasút az életet jelenti Somogyszobon, és most elvágják az egyik fonalat, ami ezt a községet és a körjegyzőség kistelepüléseit a külvilághoz köti" - mondja Eller János polgármester. "Amikor a nyolcvanas évek elején áthelyezték a 68-as utat a szomszédos Ötvöskónyiba, azonnal megszűnt a helyi Tüzép-telep és tönkrement a szövetkezet. Országút hiányában a vasútra építettük fel a településfejlesztési koncepciónkat - úgy látszik, hiába."

Bár a vasútvonal által érintett települések közül sok helyen jó a buszközlekedés, az autóbusz nem képes helyettesíteni a vasutat. Nem csak azért, mert a busz jóval drágább: babakocsival, kerekes székkel vagy kerékpárral nem lehet utazni rajta. Utóbbi a térség idegenforgalmi adottságai miatt lehet fontos, hiszen az itteni falvaknak létkérdés, hogy minél több balatoni turistát csábítsanak "Somogyország" belsejébe. A vasútvonal környékén több festői, régi aprófalu és egy kiterjedt természetvédelmi terület várja a biciklis turistákat. Az idegenforgalmat és a falusi turizmust a vidék minden gondjára megoldásként ajánló kormányzat épp ezeknek a feltételeit szünteti meg a vasút felszámolásával.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.