Tabudöntő írás a MeToo-hisztériáról: csak a képmutatás és a gyűlölet marad

/ 2018.02.28., szerda 09:04 /
Tabudöntő írás a MeToo-hisztériáról: csak a képmutatás és a gyűlölet marad

Vajon mennyire befolyásolja a vasárnapi Oscar-díj gálát és a filmek megítélését a Hollywoodot megrázó szexuális botránysorozat és a megtisztulást, a nők lázadását jelképező MeToo mozgalom? Egy tabudöntő írás szerint a botrány és a társadalmi mozgalom után is marad a képmutatás és a szereposztó dívány – csak mellé kapunk végeláthatatlan gyűlölködést is.

Camille Paglia amerikai egyetemi tanár, társadalomkritikus  gondolatébresztő, provokáló írását közli a Hollywood Reporter.  A magát libertáriánusnak valló Pagliát kritikusai „feminista-ellenes feministának” nevezik. Mostani cikke is erősen megosztó. Dicséretet, tiltakozást egyaránt kiváltott.  

Szerinte nyílt háború folyik a nemek között, amit sem a nők, sem a férfiak nem nyerhetnek meg. Amióta tavaly októberben a New York Times leleplezte Harvey Weinstein producer szexuális visszaéléseinek sorozatát, vádak tömege látott napvilágot – a jelentéktelentől a súlyos esetekig – a hatalommal bíró férfiak ellen az élet minden területén. De egyetlen hivatást sem ért akkora kár, mint a szórakoztató ipart, ami hosszú ideje a felvilágosodás liberális bástyájaként adta el magát. De a díjkiosztó ünnepségeken tapasztalt képmutató feminista nyalás ellenére a szereposztó dívány a helyén maradt – írja Paglia.

A kérdés most már az, hogy a leleplezések sorozata, amely több évtizedre visszanyúló vádakat is tartalmaz, segíti-e a nők hosszú távú törekvéseit, vagy pedig feltámasztja az ősi sztereotípiákat, mármint hogy a nők hisztérikusak, robbanékonyak, bosszúállók.

A szerző azt vallja, hogy el kell távolítani a nők előmenetelét akadályozó minden korlátot. De ellenzi, hogy a nők különleges bánásmódot élvezzenek munkahelyükön. Reakciós, regresszív, kontraproduktív, ha a nőket úgy kezelik, mint akik sérülékenyebbek, erényesebbek, hitelesebbek, mint a férfiak.

Nem helyettesítheti a férfiak támadó magatartásának azonnali elutasítását a későbbi panaszkodás – véli, aki felmentést legfeljebb csak azoknak az alacsonyabb végzettségű, munkásosztálybeli nőknek ad, akik túlságosan is függenek főnökeiktől. Ők nem üthetnek vissza.

De nincs mentsége azoknak a tanult, középosztálybeli nőknek, akik karriervágyból vagy félelemből hallgatnak. „Vagy azonnal emeljék fel szavukat, vagy később fogják be a szájukat!” – írja, és hozzáteszi, hogy a nőknek nem szabad elfelejteniük, hogy a modern demokráciák a jogszerű eljáráson és az ártatlanság vélelmén alapulnak.

Camille Paglia

A színház és film eredendően is fogékonyabb a szexuális feszültségre, visszaélésekre. Az előadóknak óriási intenzitással kell feltárni és továbbadni érzelmeiket.  Az üzleti és politikai életet meghatározó etikai normák és irányelvek nem vihetők át automatikusan a művészetekre. A kiváló művészetet gyakran rossz emberek csinálják – írja Paglia.

Roman Polanski filmrendezőt hozza fel példának, akinek magánélete ocsmány és megvetendő volt. Az amerikai filmakadémia mégsem zárta ki soraiból. Bűnei nem kisebbítik a filmművészetben elért eredményeit. (Kés a vízben, Iszonyat, Rosemary gyermeke, Kinai negyed)

Woody Allennel más a helyzet, mert ő saját gátlásos, jó színben feltüntetett csábító énjét vitte filmre. Az utóbbi időkben feltárt tények elidegenítették Allen híveinek egy részét és azokat a színészeket, akik korábban örömmel dolgoztak vele.

Paglia a múltba tekint és leszögezi, hogy férfiak által teremtett ipari forradalom hatékony rendszere segítette a nők emancipációját. Először érezhették, hogy függetlenek apáiktól és férjeiktől. De sok nő meglepődött, kiborult attól a könyörtelen modernkori versenyszellemtől, ami a vállalkozó férfiakra jellemző.

A nők elégedetlenségét és zavarát növelte a posztmodern értelmiségi retorika, ami azt erősíti, hogy a gender egy társadalmi konstrukció, a biológiai nemek nem léteznek, nem számítanak. Ezt a felvetést abszurdnak találja a szerző.

A modern szexuális forradalom kezdetét az 1920-as évek jazzkorszakához köti a cikk, amikor Hollywood filmre vitte a tiltott románcokat is. „Minden ideális jó szándékával együtt is a mai #MeToo mozgalom a maga áldozatkatalógusával visszavisz bennünket a korai némafilmek világába, ahol szenvedélyes lányok a sínekre kötözik a gonosz férfiakat.”

Camille Paglia szerint mostantól vég nélküli szexuális félreértés és keserű gyűlölködés elé nézhetünk.

Rosta

Találkozunk 2016-ban!

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. közleménye

Miután Borókai Gábor 2018. június 20-val lemondott a Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft. ügyvezetéséről, a kft. ügyvezetői tisztségét 2018. augusztus 3-val Kovács Ildikó tölti be.

A Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Kft. (csődeljárás alatt) online felületén, a valasz.hu-n folyó tartalomszolgáltatás a mai nappal megszűnik.

A valasz.hu archívuma a továbbiakban is elérhető marad, az elektronikus Heti Válasz utolsó száma pedig a korábbi lapszámokkal együtt megvásárolható a Digitalstand.hu-n.

Budapest, 2018.08.03.

Heti Válasz Lap- és Könyvkiadó Szolgáltató Kft.

Szeressük a szarkákat!

Mit jelent, ha nagyobb arányban jelennek meg szarkák a városban? Érdemes elgondolkodni rajta, mert amit a madarak jeleznek, az csak a jéghegy csúcsa. Akkor már elindult egy olyan folyamat, amit nehéz megállítani. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Az Özil-botrány utórezgései – focista a nagyhatalmi játszmában

Nem csitul a botrány Mesut Özil világbajnok labdarúgó körül. A harmadik generációs németországi török sportember rasszizmust kiáltott, és egy óvatlan lépése Recep Tayyip Erdoğan és Angela Merkel hatalmi küzdelmének részesévé tette. Részletek a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.

Csapó Gábor: lehet, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik

Nemcsak a magyar férfivízilabda-válogatott barcelonai Európa-bajnoki nyolcadik helye sokkolta a hazai közvéleményt, de a játéka is. Az okokról Csapó Gábor olimpiai bajnok pólóssal beszélgettünk, aki nem zárta ki, hogy a következő olimpiát már nélkülünk rendezik. Nagyinterjúnk a digitális Heti Válasz legfrissebb számában.